Tıbbi ve Aromatik Bitkilerin Önemi

24 Haziran 2022

Türkiye’de iç tüketimde kullanılan tıbbi ilaç ve baharat bitkileri ihtiyacı genellikle doadan toplanarak karşılanmaktadır. Bu durum standart bir ürün üretimini ve pazarlamasını zorlaştırmaktadır. Buna karşılık Türkiye’de bu bitkilerin planlı bir şekilde üretilmesi, depolanması, pazarlanması ve kullanılmasına yönelik bir standardizasyon bulunmamaktadır.

Tıbbi ve aromatik bitkiler birçok nedenden dolayı önemlidir. Çok çeşitli rahatsızlıkları ve durumları tedavi etmek için kullanılabilirler ve ayrıca gıda ve kozmetiklere tat ve koku katmak için kullanılabilirler. Ek olarak, bu bitkiler, parfümler, mumlar ve sabunlar dahil olmak üzere çeşitli ürünlerde kullanılan uçucu yağlar oluşturmak için kullanılabilir.

Tıbbi bitki terimi, tıpta koruyucu, tedavi edici, hafifletici veya iyileştirici amaçlar için ya bütün olarak ya da özütleri ya da izole bileşikleri halinde kullanılan herhangi bir bitkiyi ifade eder. Aromatik bitki terimi, aromaterapide ya bütün olarak ya da özütleri ya da izole bileşikleri halinde önleyici, iyileştirici, hafifletici ya da iyileştirici amaçlarla kullanılan herhangi bir bitkiyi ifade eder. Aromaterapi, uçucu yağlar ve diğer aromatik bileşikleri kullanan bir alternatif tıp şeklidir. Uçucu yağlar bitkilerden elde edilen sıvılardır. Aromaterapi bazen tamamlayıcı bir terapi veya alternatif bir ilaç olarak kullanılır.

Ülkemizde her yıl yaklaşık 4 trilyon TL’lik beşeri ilaç tüketilmektedir. Ülkemizde bitkisel kökenli ilaç sayısı 122’dir. Hayvanlarda hastalık sayısı ve hastalanma süresi insanlara oranla çok düşüktür. Bunun nedeni hayvanların doadaki şifalı bitkileri yemesinden ileri gelmektedir. Süt ve süt ürünlerinin (ya, yourt, peynir) besleyici niteliklerinin yüksek oluşu da yine hayvanların doadan aldıkları şifalı bitkilerden kaynaklanmaktadır. Örnein, Avrupa’da ve ülkemizde kokusu alınmış sarımsak, tansiyon düşürücü olarak satılmaktadır. Şifalı bitkilerin, birçok hastalıa iyi geldii, bilimsel araştırmalarla saptanmıştır.

Tübitak Vizyon 2023 Bilim ve Teknoloji Öngörüsü Projesi incelediinde; tıbbi bitkilerin içinde bulunduğu alanlardan biri olarak kabul edilen gıda sektörü, tarımdan saladığı bitkisel ve hayvansal hammaddeyi, uyguladığı bir veya daha fazla işlemle, raf ömrü uzun ve tüketime hazır ürünlere dönüştüren bir imalat sanayi kolu olduğu görülmektedir. Tıbbi bitkiler, insanların günlük yaşamlarında şifa bulmak, beslenme ve çeşitli amaçlarla tükettii bitkisel besin maddeleri kapsamında yer alır. Tıbbi bitkiler; baharat, ilaç sanayi, meşrubat, parfüm, sabun, şekerleme, kozmetik, diş macunu, sakız, şifalı ve dinlendirici çay imalatı, esans, aroma alanlarında da yaygın olarak kullanılmaktadır. Kimya sanayinin sunduğu çeşitli ürünler, tarımda, sebze ve meyve üretiminde yoğun biçimde kullanılan kimyasal gübreler, çeşitli haşarat öldürücü ilaçlar, hormon takviyeleri hastalıklara yakalanma riskimizi artırmaktadır.

Söz konusu kimyasalların önemli bir bölümü, alerjilere, bağışıklık sistemimizin bozulmasına, çeşitli organlarda depolanarak deri döküntülerine, virütik hastalıkların yayılmasına sebep olmaktadır. Bu sonuçların ortaya çıkması insanlarda, doğal bitkisel ilaçlara, organik gıdalara karşı büyük bir ilginin uyanmasına neden olmuştur