Kuşburnu Meyvesi ve Faydaları (Rosa canina)

2 Nisan 2022

Kuşburnu, gıda ve ilaç endüstrisinde yaygın olarak kullanılan Rosaceae ailesinin
Rosa cinsine ait bir meyvedir. Kuşburnu meyvesinin etli kısımında ve kabuğunda bol miktarda Askorbik asit, fenolik bileşikler, tokoferoller, karotenoidler, linoleik ve linolenik asitler bulunmaktadır.

Kuşburnu meyvesi ülkemizde kış aylarının vazgeçilmezi olarak bitkisel çaylarda, yüksek C vitamini içermesi nedeniyle nektar ve marmelat yapımında kullanılmakta ve kurutularak veya dondurularak saklanmaktadır. Son yıllarda probiyotik içeceklerde, yoğurtlarda ve çorbalarda kurutularak toz haline getirilen çekirdekleri takviye edici gıda olarak kullanılmaktadır

Özellikle son yıllarda kullanımı ve önemi fazlalaşmıştır. Bütün meyve ve sebzelerden daha fazla C vitamini içerdiği ortaya çıkan kuşburnu önemli vitaminlerden olan askorbik asidin en zengin kaynağıdır. Kuşburnu C vitamini açısından zengin olan turunçgillerden 20-30 kat daha fazla C vitaminine sahiptir.

Kuşburnu meyvesi halk arasında yaban gülü, gül burnu ve gül elması isimleriyle bilinmektedir.

Kuşburnu Meyvesi Faydaları

Kuşburnu sağlık için son derece elzem besin değeri yüksek bir meyvedir. Kuşburnu geleneksel olarak hastalıkların tedavisinde binlerce yıldır kullanılmaktadır. Kuşburnunda askorbik asit, A, P, B1, B2, E ve K vitaminleri bulunmaktadır.

Kuşburnu meyvesi ve tohumları yorgunluk, grip ve soğuk algınlığı, gastrik ülser ve mukoza iltihaplarını önlediği, bağışıklık sistemini güçlendirdiği, siyatik, artrit ve diyabete iyi geldiği, diyare gibi hastalıklar için tonik olarak, ürik asit metabolizma bozuklukları ve gut rahatsızlıklarında, ağız, diş, baş ve kulak ağrılarında tedavi edici özellik taşır.

Kuşburnu meyvesinde bulunan likopenin serbest radikal giderici özelliği ile kanser önleyici etkisinin
bulunduğunu aynı zamanda da deri ve göz sağlığı üzerine etkili olduğuna yapılan bilimsel çalışmalarca ulaşılmıştır.

Kuşburnu, içerdiği yüksek miktarda C vitamininden dolayı önemli bir antioksidandır. Yapılan araştırmalara göre kuşburnu C vitamini içeriği en yüksek meyvedir.