Ebegümeci ve Faydaları (Malva Sylvestris)

5 Nisan 2022

Türkiye’de ebegümeci olarak bilinen Malva sylvestris L., Avrupa, Kuzey Afrika ve Asya’ya özgü tek ya da çok yıllık bir bitkidir. Akdeniz bölgesinde, bu türün gıda olarak kullanımı oldukça yaygındır ve sağlık açısından faydaları nedeniyle geleneksel tıp uygulamalarında kullanılmaktadır. Ülkemizin tüm bölgelerinde doğal olarak yetişmektedir.

Ebegümeci halk arasında Enginar yaprağı, eşek hıyarı ve eğir otu, cilatka, ilbik, kazan karası, develangir, çolaka, develik, saracak, elegömeci isimleriyle de bilinmektedir.

Ebegümeci Faydaları

Tıbbi bitkilerin kullanımını içeren çok sayıda çalışma, Ebegümeci (M. Sylvestris) bitkisinin geleneksel tıptaki önemini göstermiştir. Gıda olarak tüketilen ebegümeci, aynı zamanda müshil ilacı, karaciğer temizleyici, mide yanmasına karşı tonik olarak kullanılmaktadır.

Mide-bağırsak hastalıklarında, karın ağrısı, ishal ve solunum yolu hastalıklarının tedavisinde etkilidir.

Ebegümeci yaprakları, çiçekleri ve toprak üstü bölümlerinin, özellikle dişeti iltihabı, apseler ve diş ağrılarına karşı, iltihapları önleyici özellikleri dünya genelinde bilinmektedir.

Ebegümeci yaprakları ve çiçekleri ürolojik problemlerin, böcek ısırıklarının, yanıkların, kan çıbanı ve ülser yaralarının tedavisinde kullanır.

Ebegümeci yaprakları, ses kısıklığına, bronşite, öksürük gidermede ve boğaz ağrılarında ve tahrişlerinde kullanılır.

Halk arasında karnı şişen çocuklarda, kulak ağrısında, çıban ve yaraların ağrılarının giderilmesinde kullanılmaktadır.