Ardıç Kozalağı ve Faydaları (Juniperus communis)

13 Nisan 2022

Kuzey yarım kürenin dağlık ve ılıman bölgelerinde kolaylıkla yetişen ardıç ağacının güney yarım küredeki yayılımı Kenya’ya kadar uzanmaktadır. Servigiller (Cupressaceae) ailesine ait ardıç cinsinin dünya genelinde 70’e yakın türü olduğu bilinmektedir. Dünya üzerinde en çok yayılımı ise Anadolu’da yer almaktadır. Ilıman iklim ağacı olup; sıcağa, soğuğa ve kuraklığa karşı oldukça dayanıklıdır.

Ardıç bitkisi meyve, yaprak ve odunlarında ihtiva ettiği değerli yağ ve kimyasallar nedeniyle antik çağlardan beri özellikle tıp ve farmakognozi alanları olmak üzere gıda, kozmetik ve peyzaj gibi farklı birçok alanda kullanılmaktadır.

Ardıç halk arasında; Ardıç katranı, cücek, ardunç, arduç isimleriyle de bilinmektedir.

Ardıç Faydaları

Ardıç meyve ve yaprakları kullanılarak hazırlanan ürünlerin üst solunum yolu enfeksiyonları, cilt hastalıkları, şeker hastalığı, sindirim yolu hastalıkları, metabolizma bozuklukları, jinekolojik hastalıklar, hemoroit, baş ağrısı ve soğuk algınlığına karşı iyi geldiği bilinmektedir.

Geleneksel tıpta Sedef hastalığı ve saçlı derideki kepeklenme probleminin tedavisinde kullanılmaktadır.

Yapılan çalışmalarda ardıcın faydaları;

• Antidiyabetik ve antiviral özelliği vardır.
  • İltihap önleyicidir.
  • Karaciğeri koruyucu özelliği vardır.
  • Kolesterol azaltıcıdır.
  • Beyin ve sinir sistemini koruyucudur.
  • Osteoporoz ve nörodejeneratif hastalıkların gelişimine karşı koruyucudur.
  • Kronik hastalık riskini azaltmada yardımcıdır.
  • Terletici ve idrar attırıcıdır.
  • Şeker düşürücü özelliği vardır.
  • Sistit tedavisinde faydalıdır.
  • Adet söktürücüdür.
  • Haricen uyuz ve egzema gibi rahatsızlıklarda kullanılır.

Hamilelerin ve Böbrek rahatsızlığı bulunanların kullanması kesinlikle önerilmez. Diğer durumlarda ise Altı haftadan fazla kullanılmaz. Aksi durumda böbrekleri tahriş ederek kan gelmesine sebep olur. Rahim ve idrar yolu kaslarının büzülmesine neden olduğundan hamilelerde düşük olmasına neden olabilir.